
Vlastní zkušenost
Současná starostka obce Třebčice, paní Jana Kubíková, dlouhodobě podepisuje smlouvy svému synovi – jako pracovníkovi ČOV – a to navzdory tomu, že s tím nikdo z ostatních zastupitelů nesouhlasí. Na tuto praxi už upozornily jak finanční, tak kontrolní výbor obce. Výsledek? Náklady na obsluhu čistírny odpadních vod (ČOV) narostly na trojnásobek. A stále rostou. Starostka a její syn si dělají co chtěj a ždímají obec co to jde.
Mzdové náklady pracovníků ČOV:
- 2022: 52 200 Kč
- 2023: 144 820 Kč
- 2024: 249 374 Kč
A co bude v roce 2025? 500 tisíc?
Takhle to dopadá, když starostka zaměstná vlastního syna – dvakrát soudně trestaného – a sama mu bez skrupulí podepisuje smlouvy.
Na veřejném zasedání dne 27. 6. 2024 upozornila předsedkyně finančního výboru Simona Heroutová, že náklady na ČOV raketově rostou. Jenže místo odpovědi přišla reakce: syn starostky a sama starostka ji okamžitě začali přerušovat, skákat do řeči, překřikovat a obhajovat neobhajitelné. Vše lze doložit ze záznamu schůze.
Bylo až komické sledovat, jak se oba snažili přesvědčit přítomné, že je všechno v pořádku. Jenže není. Lidé v obci brzy zaplatí víc – jen aby bylo na platy v rodinném podniku paní starostky.
A to není všechno.
Starostka Kubíková opakovaně podepisuje podezřele předražené smlouvy nejen synovi, ale i svému vnukovi, kamarádům a příbuzným. Například synovi pronajala obecní pozemky za výrazně nevýhodných podmínek – bez výběrového řízení, s výpovědní lhůtou 20 let. A vždy podepisuje ona. Matka synovi. Bez kontroly, bez konkurence.
Proč? Protože může.
Zákon jí to umožňuje – střet zájmů je v České republice jen prázdná fráze.
Zákon v České republice
V Česku se starosta ocitne v postihnutelném střetu zájmů jen tehdy, když (a) uzavře obecní zakázku se „svou“ firmou, (b) zamlčí majetek či příjmy, nebo (c) inkasuje výhodu, kterou zákon přímo zakazuje. Zaměstnat syna, vnuka či kamaráda jako obecního pracovníka zákon za střet zájmů nepovažuje – stačí „oznámit osobní zájem“ a pokračovat. Proto může paní starostka Kubíková dál podepisovat smlouvy vlastní rodině, a dokud nepřijde trestní rozsudek nebo voliči, nic ji z funkce neodstraní.
Jak je to v jiných zemích?
Slovensko
Ústavní zákon č. 357/2004 Z. z. o ochraně veřejného zájmu platí pro starostu i obecní poslance. Jakmile má někdo z nich ve věci „osobní zájem“, musí to před jednáním oznámit; pokud by hlasoval pro vlastní firmu, jde o porušení zákona a hrozí pokuta až 500 000 € a zákaz funkce. Zároveň § 7 zákona o výkonu práce ve veřejném zájmu zakazuje, aby příbuzní pracovali ve vzájemné přímé podřízenosti, takže starosta nesmí svého syna přijmout jako obecního zaměstnance, pokud by mu sám velel.
Polsko
Ustawa o pracownikach samorządowych (art. 26) je striktní: manželé, děti, rodiče nebo sourozenci nesmějí být v jedné obci v přímé podřízenosti. Pokud starosta uzavře pracovní smlouvu se synem a syn mu podléhá, je nutné smlouvu okamžitě zrušit; jinak porušují zákon oba dva. Kromě toho wójt či burmistr ztrácí mandát okamžikem pravomocného rozsudku za úmyslný trestný čin, takže „starosta v podmínce“ by vůbec nekandidoval.
Německo (příklad Bavorsko, podobně i další spolkové země)
Čl. 49 Bayerische Gemeindeordnung a ekvivalentní paragrafy v jiných zemských zákonech ukládají úplné vyloučení z jednání a hlasování při zájmu vlastníka či příbuzného; pokud by o zaměstnání syna rozhodoval sám starosta, musí ze sálu odejít. Samotné přijetí příbuzného do obecní správy možné je, ale nikdy nesmí vzniknout přímá podřízenost a nesmí o tom rozhodovat příbuzný funkcionář. Porušení vede k neplatnosti usnesení a může být napadeno správním soudem.
Rakousko
Korupční trestné činy – včetně „Untreue” (porušení povinnosti při správě cizího majetku) a „Bestechlichkeit“ – se vyšetřují centrálně Bundesamt-em zur Korruptionsprävention und Korruptionsbekämpfung a vztahují se i na nepotismus. Pokud volený komunální funkcionář uzavře nevýhodnou smlouvu s příbuznými, hrozí mu trestní řízení; při odsouzení na ≥ 6 měsíců nepodmíněně (nebo podmíněně ≥ 1 rok) ztrácí mandát podle spolkového „Amtsverlustgesetz“.
Spojené království
Localism Act 2011 zavádí tzv. „disclosable pecuniary interests“ (DPI). Councillor musí nahlásit, že on sám nebo jeho partner mají finanční zájem, a nesmí se na rozhodování podílet; vědomé zatajení je trestný čin, za který hrozí až pětiletý zákaz výkonu funkce a pokuta. Zákon však nezakazuje samotné zaměstnání příbuzného, pokud není v přímé podřízenosti a zájem je řádně deklarován.
Francie
Článek 432-12 trestního zákoníku kriminalizuje „prise illégale d’intérêt“ – i pouhé podezření, že starosta nebo radní „má podíl“ na smlouvě, je postižitelné. Sankce: až pět let vězení, pokuta 500 000 € a automatická ineligibilita na další volby. Soudy vykládají pojem zájem velmi široce: stačí rodinný či dokonce blízký přátelský vztah. V obcích pod 3 500 obyvatel existuje malá výjimka do 16 000 € ročně, ale jen pokud se dotyčný zcela vyloučí z jednání a vše schválí rada obce.
Shrnutí
Většina evropských sousedů má pro komunální politiku dvě společné brzdy: jasný zákaz přímé podřízenosti příbuzných (Polsko, Slovensko, Německo) a trestněprávní postih, který znamená ztrátu mandátu už při prvním vážnějším rozsudku (Francie, Rakousko, Slovensko, Polsko). Česká úprava naproti tomu umožňuje, aby starostka bez soutěže zaměstnala syna, sama mu podepsala smlouvu, hlasovala o jeho odměně – a pokud přizná „osobní zájem“, je formálně krytá. Prakticky všude kolem nás by taková praxe buď vůbec nesměla vzniknout, nebo by skončila okamžitým odvoláním či trestním řízením.
Námitky proti téhle změně
- „V malých obcích jsme všichni nějak příbuzní – koho pak zaměstnáme?“
Kritici tvrdí, že zákaz přímé podřízenosti rodiny zúží už tak malý výběr lidí. - „Stačí přece oznámit osobní zájem, další byrokracie je zbytečná.“
Odpůrci tvrdí, že současné ‚přiznání zájmu‘ je dostatečná brzda, a varují před novými formuláři. - „Tvrdé pokuty a ztráta mandátu jsou neúměrný trest za ‚pomoc rodině‘.“
Podle nich by stačilo symbolické napomenutí, jinak prý riskujeme kriminalizaci slušných lidí. - „Rodinná firma bývá levnější a spolehlivější.“
Argument, že obec naopak ušetří, když využije služeb lidí, kterým starosta věří. - „Tahle pravidla se budou snadno obcházet přes subdodávky.“
Skeptici varují, že zákaz přímé podřízenosti jen přesune kšefty o jednu firmu dál. - „Omezuje to právo na práci – syn starostky přece může být odborník.“
Někteří považují zákaz za diskriminaci příbuzných bez ohledu na jejich kvalifikaci.
Proč je tohle řešení správné
- Nejsme první – naopak poslední benevolentní.
Slovensko, Polsko, Německo či Rakousko už léta zakazují přímou podřízenost příbuzných a vyžadují úplné vyloučení z hlasování při osobním zájmu; porušení může vést až k pokutě 500 000 € a ztrátě funkce. - Nižší účet za veřejné služby.
Tam, kde nepotismus bují, rostou náklady – v Třebčicích se mzdy na ČOV po nástupu starostčina syna ztrojnásobily z 52 000 Kč (2022) na 249 000 Kč (2024) a dál rostou. Jasný zákaz rodinné podřízenosti předchází takovým „rodinným tarifům“. - Férová soutěž a lepší kvalita.
Veřejná zakázka bez příbuzenských vazeb otevírá trh vícero firmám; studie Rady Evropy shrnuje, že merit-based nábor posiluje efektivitu služeb a důvěru občanů. - Odstrašující, ale přiměřený trest.
Pokuta či ztráta mandátu při vědomém porušení pravidel odpovídá závažnosti škody, kterou klientelismus působí veřejným rozpočtům – a funguje, jak ukazuje praxe ve Francii či Rakousku. - Důvěra lidí roste, když rodina zůstane za dveřmi.
Rada Evropy upozorňuje, že nepotismus ničí morálku zaměstnanců i pověst úřadu; jasné hranice proto pomáhají znovu nastartovat občanskou kontrolu a snížit cynismus vůči komunální politice. - Příbuzní nepřijdou o práci – jen nesmějí být v přímé linii.
Syn či vnuk mohou dál kandidovat do výběrového řízení, ale musí jim šéfovat někdo jiný. To chrání jak jejich právo pracovat, tak peníze daňových poplatníků.
Zdroj:
- Zákon č. 159/2006 Sb. o střetu zájmů
➤ zakonyprolidi.cz - Komentář k zákonu (Wolters Kluwer)
➤ obchod.wolterskluwer.cz - Analýza ministerstva spravedlnosti (2024)
➤ msp.justice.cz – PDF - Brožura o střetu zájmů (Korupce.cz)
➤ korupce.cz – ke stažení - Případové studie – ČT24 a Transparency International
➤ ct24.ceskatelevize.cz
➤ transparency.cz